In mijn huishouden én business ben ik diegene die alles regelt. En met alles, bedoel ik ook exact dat. ALLES.
Wie me volgt op Instagram weet dat ik een man uit de duizend heb. Winkelen gaan, kinderen halen en brengen, poetsen, wassen, koken,… hij doet het allemaal.
Maar… hij voert uit. Ik plan.
Van kinderen inschrijven voor de opvang, bellen voor afspraken, papieren invullen, rekeningen betalen, dokter/tandarts afspraken maken, winkellijstjes opstellen, al het georganiseer en plannen, neem ik voor mijn rekening.
Hoe doe ik dat? Wel, daar ga ik vandaag enkele tips rond geven.
TIP 1 – Blijf zoeken naar wat werkt voor jou.
Ik ben jaren een papieren agenda girl geweest en sinds vorige week heb ik een Google Calender. Daarin heb ik nu verschillende agenda’s gezet en die gedeeld met de personen voor wie ze van nut zijn. Durf af en toe gewoon eens je systeem te veranderen en kijk wat het beste werkt.
Welke kalenders staan er in?
Mijn zakelijke afspraken, onze privé afspraken, feestdagen, verjaardagen, afspraken van de kids,…
Superhandig en echt wel een dikke aanwinst! Top.
TIP 2 – Automatiseer je lijstjes
Ik heb voor heel wat gelegenheden lijstjes gemaakt. Gaan we op vakantie? Dan moet ik voor de kids en voor ons gewoon het vakantielijstje afprinten.
Een duidelijke checklist en geen stress meer, gewoon afvinken.
TIP 3 – Maak lijstjes in je mailbox
Wij gaan deze week naar een beurs in het buitenland en alles hierrond vind ik in mijn mapje ‘Beurzen’ in mijn mailbox. Vliegtickets, reservatie hotel, tickets voor de beurs, parking aan het vliegveld,…
Zo moet ik niet zoeken en vind ik alles gemakkelijk op 1 plek.
TIP 4 – Schrijf het meteen op
Ik weet niet hoe het met jouw brein zit, maar het mijne is vergelijkbaar met een goede kaas vol dikke gaten. Van zodra ik het denk, lost het op en boem, ik ben het vergeten. Dus ik schrijf alles meteen op. Elke hersenscheet, elke gedachte, alles wat ik niet mag vergeten. En heb ik geen papier bij de hand? Dan mail ik het naar mezelf.
Voilà, een kleine blik achter de schermen om je deels te laten zien hoe ik het doe. Je weet het, YOU DO YOU, maar tips delen is ook kracht delen. Plus, ik wil ook laten zien, dat niet alle taken verdeeld moeten zijn. In ons gezin ligt alles rond administratie en planning op mijn bord. En voor ons werkt dat perfect. Het doet soms mondjes openvallen en het lokt nog vaker commentaar uit. Maar opnieuw. Voor ons werkt het perfect. En dat is het enige wat telt.