Eén van de meest gestelde vragen die ik krijg, is hoe ik alle ballen in de lucht hou.
Ik run momenteel 3 zaken, werk keihard, maar heb toch tijd voor mezelf, mijn gezin én ik regel echt alles in mijn huishouden.
Hoe ik dat doe, ik kan er een boek over schrijven. Maar ik zal misschien best beginnen bij het begin.
Enkele gouden regels?
Ik plan letterlijk alles en probeer overal routines van te maken. Van het ochtendritueel tot ’s avonds thuis komen, het weekend, op vakantie gaan, de was en de plas,… echt alles is geregeld.
Plus, ik maak lijstjes. Héél veel lijstjes.
Zo weet ik perfect wat er moet gebeuren, wat er al gedaan is en wat ik moet delegeren aan anderen. Want vergis je niet, ik ben misschien de drijvende kracht achter alles, ik kan dit uiteraard niet alleen.
Vroeger dacht ik altijd dat de wereld op mijn schouders lag. En dat alleen IK de taken kon doen die ik deed. Tot mijn ballen de grond op gingen.
Stilaan kwam ik tot het besef dat ik niet meer alles kon doen. En dat ik moest aanvaarden dat iemand anders het misschien niet 100% zou doen zoals ik, maar dat 80% nog altijd beter is dan NIKS!
Natuurlijk is het altijd beter als je bepaalde zaken zelf doet. Maar soms moet je ze ook gewoon uit handen geven.
Een huishoudhulp inschakelen, je partner vertrouwen en ze dingen laten doen op hun manier, personeel aanwerven, de buren vragen om te helpen, een babysit inhuren,… De mogelijkheden zijn eindeloos.
Het mooiste besef is dat je het niet alleen MOET doen. Er is hulp.
Je moet het alleen maar vragen. Of ze betalen.
En dan loslaten.